Ons verhaal

Hoi, ik ben Miriam (1975). Het gezicht achter SynergieAdvies.

Als kind was ik een gevoelig, creatief meisje. Ik had veel verbeeldingskracht en een groot empathisch vermogen. Ik voelde intuïtief aan wat anderen nodig hadden en wilde graag helpen. Ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel en rechtvaardigheidsgevoel. Daarnaast hield ik veel van de natuur: in bomen klimmen, op avontuur gaan, naast lezen en schrijven. Ik was ook een kind dat goed alleen kon zijn. En ik had een sterke ‘eigen’ wil.

Mijn nieuwsgierigheid naar de wereld om mij heen en leergierigheid brachten me naar de studie culturele antropologie. Een wens naar diepgaande kennis over de oorsprong van de mens (en zijn cultuur) lag daaraan ten grondslag. Ik hield me al vroeg bezig met grote levensvragen en verdiepte mij in niet-westerse culturen, filosofie, religie, spiritualiteit. Ik reisde naar plekken als Borneo, Zuid-Afrika, Sri Lanka, Costa Rica en China om contact te maken met de lokale bevolking. Ik studeerde af op Kongo Minkisi, bezielde objecten uit het Neder-Kongo gebied.

Na deze prachtige, verrijkende studie ben ik gedeeltelijk het pad van mijn vader gaan lopen: een managementopleiding in de culturele sector. Ik heb slechts kort hierin gewerkt, ik voelde dat dit niet mijn zielsmissie was.

Ik kwam al jong in aanraking met Reiki en Universele Energie en begon mij op spiritueel gebied verder te ontwikkelen.

De zoektocht naar ‘wie ben ik en wat is mijn essentie’ leidde naar het verlangen om met kinderen te werken. Zij staan nog zo dicht bij de Bron en ik voelde mij verbonden met hen! Ik besloot een studie Pabo Montessori als zij-instromer in beroep te volgen, waarbij ik afstudeerde op de onderwijsbehoeften van kinderen met ADHD en ADD in het montessorionderwijs en daar ook twee artikelen over publiceerde. Ik heb vele jaren met hart en ziel lesgegeven aan het jonge kind (4-9 jaar) in het montessorionderwijs en was ook intern begeleider.

Mijn pedagogische sensitiviteit heb ik toen als kracht ontdekt en mijn hoogsensitiviteit als uitdaging. Ik kon de onderwijsbehoeften van kinderen goed aanvoelen en zorgen voor een positief pedagogisch klimaat met rust & harmonie. Ik liep echter zelf ook vaak leeg in die tijd. Ik raakte steeds weer overprikkeld en leefde ‘van buiten naar binnen’. Ik wist toen nog niet dat dit met hoogsensitiviteit te maken had.

Ook kreeg ik drie kinderen, die net als ik en mijn man, alledrie  hoogsensitief bleken te zijn. Ik mocht vele prachtige lessen van hen leren (en nog steeds!).  Mijn gezin, samen met de drie katten, speelt dan ook een grote rol in mijn leven.

In 2009 richtte ik SynergieAdvies op, toen nog alleen een onderwijsadviesbureau en tekstbureau. Ik begeleide diverse scholen bij de start van het passend onderwijs en schreef studieboeken, o.a. het succesvolle boek Klassenmanagement (uitg. Noordhoff) dat gebruikt wordt op diverse Pabo’s in Nederland. Ik heb een passie voor onderwijsvernieuwing.

Begin 2010 ben ik als lerarenopleider, docent pedagogiek aan de Pabo (HvA) gaan werken. Met veel liefde heb ik studenten begeleid in hun persoonlijke en professionele proces tot leraar worden. Ik specialiseerde mij daarbij in klassenmanagement, kleuterlabs, sociaal emotioneel leren, gedrag, kindermishandeling en rouwverwerking.

In de tussentijd deed ik aan mindfullness, meditatie en yoga en probeerde ik het belang hiervan te integreren in mijn lessen aan de Pabo. Dit was geen eenvoudige opgave in deze door toetsen en prestaties gekenmerkte onderwijsorganisatie.

Een verlangen om niet alleen maar meer les te geven over pedagogische sensitiviteit, sociaal emotioneel leren en gedrag, maar ook daadwerkelijk leraren en kinderen te begeleiden bij de diepere processen, die samenhangen met hoogsensitiviteit en het loslaten van allerlei bagage die ervan weerhouden dat je in je kracht komt, deed mij ervoor kiezen een studie te volgen tot holistisch gezins- en kindertherapeut bij het Nieuwetijdscentrum Lichtkind Lichtvlinder. Daar had ik direct het gevoel ‘thuis te komen’ en kon ik mijn intuïtie in combinatie met mijn ratio verder verdiepen. Dit is wat ik het liefste doe voelde ik onmiddellijk: mensen begeleiden bij bewustwordingsprocessen. Bij processen van heel-wording. Mijn hart werd weer blij!

Een gezamenlijke missie van mijn man Joep (ook leer-Kracht met hart en ziel en holistisch therapeut) en mij werd om volgens een holistische visie op onderwijs een opleiding vorm te geven voor hoogsensitieve leraren, zodat zij nieuwetijdskinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Dit is de gloednieuwe opleiding Holistisch Lesgeven geworden, die gegeven wordt in het Nieuwetijdscentrum Lichtkind Lichtvlinder in Maarssen. Wauw, wat zijn we daar trots op!

Mijn levensreis als hoogsensitief persoon tot nu toe was verre van eenvoudig en ik heb vele grote uitdagingen op mijn pad gehad. De cirkel van overprikkeling ken ik dan ook maar al te goed en ook de weg van stress & perfectionisme. Mijn pad met mijn schaduwkanten en lichte kanten hebben mij gevormd tot wie ik nu ben en maken dat ik mij op vele lagen kan verbinden met andere HSP’s. Ik begrijp heel goed hoe je je voelt en wat je nodig hebt.

Ik heb van mijn hoogsensitiviteit mijn kracht gemaakt en leef nu vanuit mijn essentie, mijn kracht. Dat wens ik jou/jullie ook toe! In onze praktijk combineer ik hetgeen ik vanuit 20 jaar onderwijservaring op pedagogisch gebied heb geleerd met holistische therapie en mijn persoonlijke levenservaring. Ik zet daarbij bewust mijn sensitieve kracht in en mijn analytisch vermogen.

Het is mijn passie om hoogsensitieve leraren, kinderen en hun ouders een stukje op weg te helpen bij de reis van thuiskomen bij jeZelf, weer in verbinding te komen met wie je werkelijk bent, zodat de energie weer gaat stromen en je weer gaat stralen!

Daarnaast is het onze missie om een transformatie binnen het onderwijs in gang te zetten, waarbij hartsverbinding, eenheidsbewustzijn en CreatieKracht onze sleutelbegrippen vormen. Kortom: Holistisch onderwijs & Holistische therapie voor hoogsensitieve kinderen/gezinnen en hoogsensitieve leraren.

Ik ontmoet jou/jullie graag, lieve HSP: leraar, kind & ouder.

Wees welkom in mijn hart en in onze praktijk.

Veel liefs en lichtkracht gewenst,

MirIAM

Hoi, ik ben Joep (1971)..

Als kind was ik graag zowel buiten als binnen. Buiten, om me te verbinden met andere kinderen en ons spel in de natuur en op straat. We konden ‘emotioneel vrij’ leven en onze fantasie en werkelijkheid met elkaar verbinden op een fantastische plek met dijken, water. ‘s Zomers zelfs in vakanties op het strand. Binnen kon ik eindeloos alleen spelen. Ik speelde de mooiste verhalen uit mijn hoofd na met Playmobil-poppetjes in een kasteel. Terugkijkend op mijn jeugd kan ik nu zien waarom ik geworden ben wie ik werkelijk wil zijn.

Na een (onafgemaakte) economiestudie aan de VU Amsterdam waarin ik me niet ‘thuis’ voelde, ging ik meer mijn gevoel volgen. Je zou kunnen zeggen: Ik ging van mijn hoofd naar mijn hart. Ik kom uit een onderwijsfamilie en mijn moeder zei me: ‘Joep, waarom ga je niet met kinderen werken? Je hebt zoveel met ze.’ Kinderen kwamen vaak naar me toe, vroegen of ik met ze wilde spelen, ook toen ik wat ouder werd. Ik maakte werkelijk contact met ze. Ik koos voor een lerarenopleiding, de PABO.

Inmiddels werk ik met veel plezier meer dan 20 jaar in het primair (montessori)onderwijs in verschillende functies. Ik zie mezelf het liefst als leraar en onderwijsvernieuwer. Ik was ook directeur van twee montessorischolen. Ik merkte dat het gedrag van kinderen meer en meer veranderde. ‘Oude’ manieren van lesgeven werkten minder goed in de klas. Kinderen kregen op school of in de klas emotionele uitbarstingen en dat gebeurde steeds vaker. De vraag kwam bij me op hoe we hier als leraar of ouder/opvoeder op konden inspelen. Ik voelde intuïtief dat er onder dit gedrag vaak een behoefte schuil ging en dat daarin een belangrijke sleutel lag om het kind te begeleiden naar wat het werkelijk nodig had – vanuit zijn authentieke zijn.

Naast mijn ‘aardse’ leven heb ik me van jongs af aan bezig gehouden met mijn spirituele ontwikkeling. Mijn moeder was één van de eerste Reikimasters in Nederland en via haar kwam ik in aanraking met verschillende spirituele cursussen en technieken: Reiki en Spiritual Human Yoga. De spirituele wereld trok me zo, dat ik maar bleef lezen en leren. Ik wilde dit meer gaan integreren in mijn werk.

Rond mijn 40e was ik op een punt in mijn leven aangekomen dat ik alleen nog maar wilde doen waar ik echt blij van werd. Ik koos ervoor te werken op de meest montessoriaanse school in Amsterdam, waar kinderen nog vrije werkkeuze hebben. Om het gedrag van kinderen en hun gezinnen op een holistische wijze te kunnen begeleiden ging ik een aantal jaren later een studie voor holistische kinder- en gezinstherapie volgen. Ik kon de holistische therapeutische tools direct gebruiken in de klas en merkte dat het werkte: de ‘gedragsproblemen’ werden minder, kinderen konden hun emoties beter reguleren. Ze konden meer zichzelf zijn en in de klas kwam een sfeer van verbinding.

De oprichtster van het Nieuwetijdscentrum waar ik, maar ook mijn vrouw Miriam, de opleiding volgden, vroeg ons om te beschrijven hoe we deze holistische tools gebruikten in ons onderwijs. Op social media startten we toen onze ervaringen te delen in blogs en merkten we dat we met onze (holistische) visie op lesgeven een groot bereik kregen. Er was zoveel vraag naar deze onderwijsvernieuwing dat we samen met het Nieuwetijdscentrum een nieuwe opleiding op HBO-niveau hebben ontwikkeld voor leraren en scholen: Holistisch Lesgeven – specialist in onderwijs aan hoogsensitieve nieuwetijdskinderen. De eerste groep leraren start in januari 2021. Daarnaast zijn we in 2020 gestart met onze praktijk aan huis voor holistische kinder- en gezinstherapie en holistische coaching aan HSP’s.

We zijn dankbaar dat we onze passie vorm mogen geven om onze missie – het begeleiden van hoogsensitieve nieuwetijdskinderen en nieuwetijdsleraren – te leven.

Welkom in onze praktijk.

Hartegroet,

Joep